Nascholing Code 95 Vrachtwagen / Bus
Arie Huls (voormalig internationaal vrachtwagenchauffeur) geeft nascholingstrainingen (code 95) voor chauffeurs van vrachtwagens en bussen. Praktijkgerichte trainingen met een theoretische basis. U rijd in uw eigen vrachtwagen / bus en krijgt instructies van een voormalig beroepschauffeur.
Trainingen door Arie Huls
Om vakbekwaam te blijven moet een chauffeur elke periode van 5 jaar 35 uur nascholing volgen. Hij of zij kan hiervoor verschillende trainingen volgen. Elke training moet minimaal 7 uur bedragen, of een veelvoud daarvan. Trainingen van minder dan 7 uur kunnen niet in aanmerking komen voor de nascholing. Bij deze trainingen geld aanwezigheidsplicht. Er hoeft geen examen te worden afgelegd.
In Nederland is de chauffeur zelf vrij om te bepalen in welk tempo hij de trainingen wil volgen. Het is verstandig om dit een beetje te spreiden, het is echter ook mogelijk om alles binnen een week te volgen.
De trainingen kunnen zowel praktische trainingen als theoretische trainingen zijn. In ieder geval moet er minimaal één praktische training gevolgd worden. Dit mogen er wel meer zijn, of allemaal. Het is echter niet toegestaan om alleen maar theoretische trainingen te volgen.
Een praktische training kan bijvoorbeeld een training Zuinig Rijden of Het Nieuwe Rijden (HNR) zijn. Een theoretische training kan bijvoorbeeld een ADR cursus zijn, een heftruck cursus, een kraancursus of een VCA cursus. Er zijn vele trainingen mogelijk hiervoor mits het de vakbekwaamheid kan vergroten van een beroepschauffeur.
Mogelijkheden voor trainingen
LiberDrive biedt een HNR training aan, eventueel met E-Learning. Hierbij volgt u eerst een theoretisch deel over de praktijk van het zuinig rijden, en aansluitend gaat u deze theorie in de praktijk toepassen. In de meeste gevallen blijkt er toch een behoorlijke besparing te realiseren tijdens deze training.
Daarnaast biedt LiberDrive een training Digitale Tachograaf aan. Door zijn praktijkervaring met digitale tachograaf en rij- en rusttijden kan Arie Huls deze training gericht op de praktijk geven. Vast onderdeel hierbij is dat de eigen bestuurderskaart van de deelnemer geanalyseerd wordt, en aangegeven hoe de fouten en overtredingen die daarop zichtbaar zijn voorkomen zouden kunnen worden.